۱۳۹۲ آبان ۸, چهارشنبه

زن در قرآن و دموکراسی( بخش دوم )



بخش اول این نوشته توضیح نابرابری ها پرداخت و اینک بخش دوم

برابری های زن و مرد در قرآن و دموکراسی

1 - کیفر

الف  - در دموکراسی

 کیفر یک جرم بین زن و مرد فرقی ندارد. همانطور که هر دو از مزایای برابر فردی  و اجتماعی برخوردارند، در صورت انجام یک کار غیر قانونی، کیفر یکسان هم  می بینند.

ب – در قران

گرچه در قرآن مزایای فردی و اجتماعی زنان کمتر از مردان است- اینجا-


اما :

 کیفر یک جرم بین زن و مرد فرقی ندارد. و این یک بام و دو هوا یکی از تضادهای  موجود درقرآن است.

کار خلاف دستورات قرآن چه توسط مرد و چه توسط زن، کیفر یکسانی دارد:

1سوره 40  غافر

مَنْ عَمِلَ سَيِّئَةً فَلَا يُجْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَمَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيهَا بِغَيْرِ حِسَابٍ ﴿۴۰﴾

هر كه بدى كند جز به مانند آن كيفر نمى‏يابد و هر كه كار شايسته كند چه مرد باشد يا زن در حالى كه ايمان داشته باشد در نتيجه آنان داخل بهشت مى‏شوند و در آنجا بى‏حساب روزى مى‏يابند (۴۰

آیه بالا حالت کلی دارد و آیه های زیر نمونه های مشخص آن است.
 
2  - سوره 35  فاطر

السَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُواْ أَيْدِيَهُمَا جَزَاء بِمَا كَسَبَا نَكَالًا مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿۳۸﴾

و مرد و زن دزد را به سزاى آنچه كرده‏اند دستشان را به عنوان كيفرى از جانب خدا ببريد و خداوند توانا و حكيم است (۳۸)

3 -   سوره 24  نور

الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِئَ ةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ ﴿۲﴾

به هر زن زناكار و مرد زناكارى صد تازيانه بزنيد و اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد در [كار] دين خدا نسبت به آن دو دلسوزى نكنيد و بايد گروهى از مؤمنان در كيفر آن دو حضور يابند (۲)

در قرآن اگر چه زن و مرد کیفر یکسانی دارند، اما به نظر  می رسد جمهوری اسلامی با آیت اله ها و ولایت فقیه اش که  معتقدند احکام موجود در قرآن ، احکام خدا است و لازم الاجرا، احکام  قرآن – احکام خدا - را برای مسلمان نگه داشتن  مردم کافی نمی دانند! و به این احکام، کیفری تازه ویژه ی  زنان افزوده اند.

کیفر بد حجابی و بی حجابی ( اعتیاد به بینش ها  )

در قران سه  آیه در باره ی حجاب – نه عفاف *-  هست. این سه آیه عبارتند از:

 سوره نور: 24 , آیه:  31
 سوره نور: 24 , آیه:  60بر
 سوره: 33 , آیه: 59

در پایان هر سه آیه ، نوعی تشویق برای رعایت حجاب آمده است مانند؛ " امید که رستگار شوید "،  "  عفت ورزيدن براى آنها بهتر است " و " خدا آمرزنده مهربان است" .

با چنین گفتاری روشن و بی پرده ای که قرآن در مورد حجاب دارد، معلوم نیست فتواهای شدید و غلیظ در مورد حجاب و تنبیهات شدیدی که در  جوامع اسلامی برایش در نظر گرفته اند، چه ربطی به قرآن دارد.

برای محکم کاری نگارنده مفاهیم زیر را در قرآن جستجو کرد:

عذاب  395 بار تکرار شده است

کیفر 89 بار تکرار شده است

جهنم – 53 بار

جزا  به معنی کیفر 46 بار البته با چندتا معجزات!

خشنود 44

پسندیده 36 آیه

ناپسند 22 آیه

طغیان 15

حدود احکام الهی 9 بار

خطاکار 6 مرتبه

ناخشنود 1 بار

جمع آیه ها 716 تا  است. و در هیچ یک از این آیه ها که حکم به کیفر نقد- این جهانی -  می دهند مانند کیفر دزد یا زنا کار، یا تهدید به کیفر آن جهانی  می کنند، در مورد حجاب نیست.

حجاب در قرآن آنقدر مسئله ی کوچکی است که حتا در آیاتی هم  که در مورد کارهای پسندیده  یا ناپسند هستند، هم نیامده است. حتا در آیاتی که خشنودی و یا ناخشنودی خداوند را مطرح می کنند،  هم نیامده است.

با این وجود

جمهوری اسلامی از سال 58 نیروهای کمیته ها و بسیج را مامور کرد با بدحجاب ها – بی حجاب ها که جای خود دارند – برخورد کنند.

متاسفانه طبق معمول آماری نیست که  از سال 58 تا حالا نشان دهد :

چند هزار مامور به این کار گماشته شده اند

چند هزار ماشین به این کار اختصاص یافته است

چند میلیارد تومان بابت حقوق و مزایا به این بخش پرداخت شده است

چند هزار متر مکعب بنزین صرف این کار شده است

چند صد هزار نفر دستگیر شده اند

چند صد میلیارد تومان صرف بازداشت اینان شده است

چند صد میلیارد تومان از بازداشتی ها ضمانت گرفته  شده است

چند صد میلیارد تومان از متهمان اخاذی شده است

اگر روزی ماموران مبارزه با بدحجابی داستان ثروتمند شدن خود را بگویند

اگر روزی متهمان داستان خود را بنویسند

اگر روزی آمار های بالا منتشر شوند

اگر روزی سوء استفاده های این موارد منتشر شوند،

و  اگر صدمات روانی و اجتماعی آن را بتوان به  حساب آورد، ارقام نجومی دیگری ظاهر می شوند. ننتیجه ی صرف  این همه انرژی بر اساس اعتیاد به یک بینش چند ساله چه بوده است؟

" اینکه ما با اجباری کردن حجاب، می‌خواستیم حاشیه امنیت جامعه را بالا ببریم، اما دقیقا برعکسش عمل کردیم و امنیت را پایین آوردیم... اگر از اجباری کردن حجاب، فقط می‌‌خواستیم حفظ ظاهر کنیم و ظاهر کشورمان را کشوری اسلامی نشان بدهیم، در همین کار هم موفق نبودیم... همان‌طور که کشف حجاب و اجباری کردن بی‌حجابی موفق نبود، اجباری کردن حجاب هم ه موفق نمی‌شود. اما متاسفانه در سال های 58، همه کارها انقلابی بود و دینی و عاقلانه نبود.... "


و هنوز هم این تنبیه های  آیت الهی  اما غیر قرآنی و غیر دینی -  ادامه دارد. و جالب این که هیچ کدام از این روایات نیز به تنبیه بی حجاب و بد حجاب حتا اشاره ای هم نکرده اند تا چه رسد به تاکید. نمو نه هایی از این روایات را می توانید اینجا بخوانید :



اما:

نرود میخ پنبه ای در سنگ!
------------------------------------------------------------
*
در مورد عفاف ( ارتباط ها ) به اینجا مراجعه کنید:



هیچ نظری موجود نیست:

var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-20716781-5']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })();