۱۳۹۱ آذر ۳۰, پنجشنبه

حقوق زن در قرآن و دموکراسی




یاد آوری :

دیدیم که از دیدگاه قرآن؛

 زن کشتزار مرد است. بر اساس این دیدگاه، مردان مسلط بر زنانند ( الرجال قوامون علی النساء ) همچون کشاورز بر زمینش!

اما از دیدگاهی دموکراسی؛

زن و مرد با هم فرقی ندارند و همه اعضای یک جامعه اند. و براین اساس، مردان بر زنان مسلط نیستند.

بر بنیاد این دو دیدگاه نظری، حقوق فردی و اجتماعی زن ومرد هم متفاوت می شود. تفاوت بنیادی در گفتار حقوق زنان - و نیز مردان – مربوط است به دیدگاه متغیر دموکراسی نسبت به انسان و بینش ثابت قرآن نسبت به این دو.

( بلافاصله مسئله اجتهاد و فتوا در ذهن بعضی می آید که دستورات قرآن را مطابق زمانه می کند. این گفتار به این ادعا هم – در نوشتاری دیگر -خواهد پرداخت )

دموکراسی جهان و جامعه را ثابت  نمی بیند. خود اندیشه دموکراسی حاصل تحول دست کم چند هزار ساله ای است که بشر گام به گام با از دست دادن میلیون ها فرزند از درون تغییرات اجتماعی به آن رسیده است. به همین دلیل هم حقوق مردم – زن و مرد – درچنین جامعه ای ثابت نیست و هر روز حقوق تازه تری توسط گرو ه های اجتماعی مطرح و برای قانونی کردن این حقوق می کوشند. سیر این تحول را در مورد حقوق زنان که در زمانه ی دموکراسی با کوشش خودشان حاصل شده، می توان اینجا خواند:


بینش قرآن – به عنوان یک کتاب آسمانی – ثابت است؛ مانند هر کتاب دیگر. کسی نمی تواند محتوای و دستورات آن را تغییر دهد.  دیدگاهش نسبت به زن، موقعیتی که برای زنان مطرح کرده و حقوقی که برایشان در نظر گرفته، مربوط به جامعه ای عشیره ای ،بشدت مرد سالار و سنتی 1400 سال پیش است. این آیه را فراموش نکنیم که : 

سوره 9  توبه, آیه: 
97
لأَعْرَابُ أَشَدُّ کُفْرًا وَنِفَاقًا وَأَجْدَرُ أَلاَّ یَعْلَمُواْ حُدُودَ مَا أَنزَلَ اللّهُ عَلَى رَسُولِهِ وَاللّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ ﴿۹۷

بادیه‏نشینان عرب در کفر و نفاق [از دیگران] سخت‏تر و به اینکه حدود آنچه را که خدا بر فرستاده‏اش نازل کرده ندانند سزاوارترند و خدا داناى حکیم است 

می بینید که قرآن - حتا در زمانه ی خودش هم – دستوراتش رای برای  بادیه نشینان عرب سزاوارتر از مردمان دیگر جوامع در همان زمان می داند. چرا که آنها از کفر و نفاق – و نه از بابت اخلاق، رفتار اجتماعی و دانش - از دیگر مردمان سایر جوامع آن زمان سخت ترند تا چه رسد به جوامع  امروز که نه تنها از بادیه نشینان عرب ، بلکه از تمام جوامع آن روز  در تمام زمینه ها بسیار پیشرفته ترند. 

شاید بسیاری از حقوق تعیین شده برای زنان در قرآن آگاه باشند، اما یادآوری دوباره ی آنها این نوشته را تکمیل می کند.

این گفتار دارای دو بخش کلی است: 

ا – حقوق نابرابرزن و مرد در قرآن 

2 – حقوق برابر زن و مرد در قرآن.

1 – حقوق نابرابر زن و مرد در قرآن

عناوین لیست شده عبارتند از : 

الف – مخاطب
ب – ارث
پ – ازدواج تک شوهری                                                                       ا
ث – حقوق جنسیتی
ث - طلاق
ج – دیه
چ – قضاوت
ح - حجاب
خ – سر پرستی فرزندان.
د – وظایف در خانه
ذ - ارتباطات

اگر عناوین دیگری هم سراغ دارید، از راهنمایی دریغ نفرمائید. این تیغ در کف زنگی مست نیست، این وبلاگ  می کوشد تفاوت ها را نشان دهد نه انتخاب راه را. 

مطلب مرتبط :
/ http://hafezehtarikhi.blogspot.ca/2012/11/3_22.html

هیچ نظری موجود نیست:

var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-20716781-5']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })();